Toetsen & beoordelen
Je zit op school om veel te leren én om een diploma te behalen. Het is dus van belang om te weten wat je leert en hoever je bent in je leerproces. Dat is natuurlijk voor jou belangrijk, maar ook voor je ouders, experts en mentoren. Daarom toetsen we met enige regelmaat waar jij staat zodat je weet wat goed gaat, waarin je je nog moet ontwikkelen en hoe je dat kunt doen. Hieronder lees je hoe wij dat doen.
Naar de invloed van toetsen op leren is veel onderzoek gedaan. En uit dat onderzoek komt steeds dat je pas kunt leren als je weet waar je naar toe werkt. Dus wát je moet leren, wat je moet kennen en kunnen én hoe je dat moet doen. Het is dus heel belangrijk dat je dat weet. Daarom werken we op De Nieuwste School voor elk vak aan leerdoelen. Deze leerdoelen zien eruit als “ik kan- zinnen”. Een voorbeeld van zo’n leerdoel bij gecijferdheid is: Ik kan een formule maken bij een lineaire probleemstelling.
Door het geven van cijfers krijg je geen antwoord op de vraag wat je allemaal al kunt en hoe je iets kunt leren. Dat lukt pas als we je uitleggen wat je precies allemaal moet kunnen en weten. De mentoren en experts geven daarom feedback op het werk dat jij inlevert, zodat je weet wat goed gaat en waar je nog aan moet werken. Je krijgt dus geen cijfers, maar wel feedback. Deze feedback zegt jou wat je al wel beheerst en wat voor jou een goede volgende stap is om het doel te gaan beheersen. Deze feedback verzamelen wij in een online platform: Feedbackfolio.
Ook tijdens de lessen speelt feedback een belangrijke rol. Natuurlijk ook hier weer op basis van de leerdoelen. Dit gebeurt bijvoorbeeld door het afnemen van kleine toetsen (Kahoot, mentimeter etc.). Op basis daarvan kan de expert bepalen wat jij nodig hebt in de les. Maar tijdens de lessen observeren we ook hoe jij aan het werk bent. Heb je veel of weinig instructie nodig? Hoeveel stof kun jij verwerken in een bepaalde tijd? En hoe ga jij om met de feedback en instructie die je krijgt? Al deze informatie neemt de expert mee wanneer deze in jouw persoonlijk portret in een inschatting maakt van jouw niveau.
Op DNS zijn in de onderbouw geen toetsweken. Wanneer je richting je examen gaat hebben we wel toetsweken en werken we wel met cijfers, maar ook hier blijven we je van inhoudelijke feedback voorzien.