Burgerschap

Goed onderwijs is per definitie goed burgerschapsonderwijs en draagt bij aan de ontwikkeling van de leerling tot een veelzijdig ontwikkeld persoon. Het ontwikkelen van burgerschap is geïntegreerd in het onderwijs op DNS.

Burgerschap op DNS

Burgerschap vraagt ook om de ontwikkeling van kennis en inzicht over de democratische rechtsstaat en de veelheid van aspecten in onze moderne pluriforme samenleving. DNS ziet het als haar opdracht om ervoor te zorgen dat leerlingen deze kennis en inzichten ontwikkelen door dit systematisch voor te leven, te integreren in het totale onderwijs en op die manier bewustwording bij leerlingen te realiseren. Dat gebeurt in onderzoekstijd, tijdens mentoruren en tijdens specifieke gereedschaps- of examenvakken.

Ontwikkeldoelen

Op DNS werken leerlingen aan de volgende ontwikkeldoelen:

Ontwikkelen van kennis vanuit verwondering
Leerlingen die de school verlaten:

  • onderbouwen opvattingen aangaande de genoemde thema’s met getoetste kennis;
  • beschouwen vanuit verwondering maatschappelijke dilemma’s;
  • zijn in staat om aan de hand van argumenten een onderbouwde mening te formuleren.

Ontwikkelen als mens
Leerlingen die de school verlaten:

  • zijn zich bewust van hun eigen identiteit;,
  • zijn zich bewust van hoe ze zich verhouden tot anderen, wat de impact hiervan is bij anderen;
  • benoemen hun ontwikkelpunten;
  • laten zien dat ze zich bewust zijn van hun (maatschappelijke) positie en de culturele context waarbinnen ze zich bewegen;
  • kunnen reflecteren op zichzelf in de context van hun bestaan;
  •  kunnen vanuit verschillende invalshoeken denken en redeneren en opgedane kennis wendbaar toepassen.

Ontwikkelen van eigenaarschap
De leerlingen die de school verlaten:

  • kunnen zelf doordachte keuzes maken over hoe zij zich als medeburger willen manifesteren en ontwikkelen;
  • kunnen de gemaakte keuzes verantwoorden;
  • zijn in staat om ook ethische afwegingen te maken;
  • kunnen hun eigen leren en leven regisseren;
  • kunnen verantwoordelijkheid nemen voor eigen keuzes.

Ontwikkelen in een leergemeenschap
De leerlingen die de school verlaten:

  • kunnen samenwerken met anderen;
  • hebben oog voor de ander en de samenleving;
  • nemen besluiten of vormen meningen vanuit het besef dat ze onderdeel van een (leer)gemeenschap zijn;
  • kunnen ingewikkelde (toekomstige) problemen aanpakken en oplossen in samenwerking met anderen.
  • laten leerlingen zien dat ze met een ‘open mind’ maatschappelijke thema’s kunnen beschouwen, verkennen en kunnen aanpakken.

Verbinding met de omgeving is een essentieel onderdeel van de burgerschapsopdracht. De school staat letterlijk midden in de stad. Alle thema’s en gebeurtenissen van de grote stad komen langs. Thema’s die in het onderwijs aan de orde komen, zijn onder andere: armoede, criminaliteit, inclusiviteit, radicalisering, ongelijkheid, culturele verschillen, ethische dilemma’s, vluchtelingenproblematiek, duurzaamheid, verdraagzaamheid, solidariteit, racisme, geopolitieke kwesties en levensbeschouwelijke tegenstellingen.

© 2025 denieuwsteschool.nl | Alle rechten voorbehouden | Cookies | Privacy