Hulp en hulpmiddelen
De mentoren en ondersteuningscoördinator zorgen ervoor dat de experts aan het begin van het schooljaar op de hoogte worden gebracht van de leerlingen met een dyscalculie-verklaring. Een begripvolle houding van de mentor en de expert vinden wij van groot belang. Wij verwachten daarom van de mentor in gesprek te gaan met de leerling en vraagt aan de leerling hoe hij/zij het beste kan ondersteunen.
De ondersteuningscoördinator nodigt de leerling in het begin van het schooljaar uit voor het invullen van een faciliteitenkaart en bespreken met hem/haar welke hulp er gegeven kan worden.
De leerling wordt zoveel mogelijk in de klas door de expert geholpen. Ook is er helpdesk wiskunde (1x per week) die gevolgd kan worden. Hier kan de leerling extra hulp krijgen bij het maken van opdrachten.
Blijkt de leerling ondanks deze extra ondersteuning nog veel moeite te hebben om de les te kunnen volgen, dan vraagt de mentor of de expert wiskunde aan de rekencoördinator om de leerling een korte periode te begeleiden. Dit plan wordt in een handelingsplan vastgelegd en gedeeld met o.a. mentor en ouder(s)/verzorger(s). De hulp is gericht op:
Meestal gaat het dan om vijf extra lessen, waarna de leerling in de klas weer voldoende mee kan komen en de docent de begeleiding weer overneemt.
In de praktijk blijkt dat leerlingen met zo af en toe een duwtje in de rug (een paar lessen RT) voldoende mee kunnen komen in de les.
Hulpmiddelen voor thuis
Verder lezen:
Balans Digitaal (2013).