Laatste nieuws
Vandaag is bekend geworden dat wij in de zomer gaan verhuizen naar gebouw P4/P4+ op de onderwijscampus van Fontys in Stappegoor. Via de mail heeft u het nieuwsbericht ontvangen dat vandaag op de site van de gemeente Tilburg is gepubliceerd. Het bericht is ook hier te vinden.
In september jl. vroegen we ouder(s)/verzorger(s) en leerlingen uit mavo 3 en havo/vwo 4 een vragenlijst in te vullen over hun ervaringen rondom de advisering voor mavo, havo of vwo. Aan ouder(s)/verzorger(s) en leerlingen uit mavo 4, havo 5 en vwo 6 werd verzocht om een tevredenheidsonderzoek in te vullen over hun ervaringen met betrekking tot het besluit doubleren of doorgaan.
Daaruit kwamen de volgende resultaten:
Op basis van deze resultaten hebben we de volgende verbeteracties uitgezet:
Een enkele respondent gaf aan liever cijfers te willen. De keuze van het geven van feedback in AP in plaats van cijfers is echter een bewuste keuze van de school. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt keer op keer dat cijfers niet de informatie geven die nodig is om te kunnen leren. Feedback, (wat ging er goed en wat zijn mijn ontwikkeldoelen?), feedup (wat wordt er precies van me verwacht?) en feedforward (hoe kan ik dat gaan leren?) geven die informatie wel en bevorderen dus de ontwikkeling van de leerling veel beter. Het teamadvies (dat drie keer per jaar gegeven wordt in leerjaar 2 en 3HV en twee keer in leerjaar 1) geeft informatie over waar de leerling staat in diens ontwikkeling.
Onlangs hebben ouder(s)/verzorger(s) van leerlingen in het AP een brief gekregen waarin dit nader wordt uitgelegd. In EP worden wel cijfers gegeven omdat daar de voorbereiding naar het examen een belangrijkere rol speelt. Wel is de afspraak dat een cijfer altijd gepaard gaat met inhoudelijke feedback, omdat de leerling daarvan leert. Vanaf december wordt ook in EP de feedback verwerkt in feedbackfolio.
Op maandag 2 december aanstaande organiseren wij een boekenmarkt van 15:30 – 16:30 uur. De boekenmarkt wordt geopend door Junior Stadsdichter (én oud-leerling) Gina Goossens. U bent van harte uitgenodigd om te komen naar de boekenmarkt. Er is de mogelijkheid om boeken te kopen en te ruilen. Bezoekers mogen dus zelf ook boeken meenemen die ze graag zouden willen ruilen. Er kan alleen met de pin betaald worden.
Er zijn enkele vragen binnengekomen over de naamgeving van onze klassen en de betekenis daarvan. Het eerste cijfer geeft het leerjaar aan, alles daarachter geeft aan in welke richting en onderwijsteam uw kind zit. Hieronder twee voorbeelden:
2AP5 betekent: leerjaar 2 van ons algemeen profiel, onderwijsteam 5
4hh1 betekent: leerjaar 4, afdeling havo, onderwijsteam humanics 1
Op onze website vindt u een overzicht van welke klassen onder welk onderwijsteam vallen.
De Bibliotheek Midden-Brabant verzorgt binnen de regio Midden-Brabant een aantal leuke, leerzame en interessante bijeenkomsten voor jong en oud. Deze bijeenkomsten kunt u bekijken op onderstaande website. Hoe leuk is het voor kinderen om een workshop te volgen waar ze hun digitale creativiteit kunnen ontwikkelen, naar een theatervoorstelling te gaan of lekker te worden voorgelezen door een echte lees- en mediaconsulent? Op onze social media pagina’s komen deze bijeenkomsten ook voorbij, leuk en handig om te volgen.
Dinsdag 12 november organiseerde het ondersteuningsteam van DNS een studiedag rondom basisondersteuning en extra ondersteuning. De dag werd geopend met een lezing door neuropsycholoog Harold Bekkering van de Radboud University. Harold ging onder meer in op hoe leren in de hersenen werkt en hoe je met name jongeren kunt motiveren tot leren.
Vervolgens werden in drie rondes workshops gegeven over onder meer AD(H)D, omgaan met faalangst, differentiëren en klassenmanagement, groepsdynamiek en pesten, mentale kwetsbaarheid en omgaan met rouw en verlies. Externe experts en collega’s deelden inzichten en adviezen met het DNS-team. Onze medewerkers kregen hiermee bruikbare handvatten om de leerlingen nog beter te kunnen ondersteunen in de dagelijkse schoolpraktijk.
In samenwerking met de wijkregisseur, handhaving en politie besteden we volgende week aandacht aan het terugdringen van de overlast in de buurt rondom onze school. Daarbij richten we ons met name op leerjaar 3 en 4, omdat dit de leerjaren zijn die (voor het eerst) in de pauzes het schoolterrein mogen verlaten.
Op dinsdag 3 december gaan handhaving en politie met Grard (medewerker facilitair) de groepen van leerjaar 3 en 4 langs. Doel is vooral kennismaken met de handhavers of BOA’s (buitengewoon opsporingsambtenaar) en de wijkagent Jeugd. In een korte presentatie vertelt men wat wel en niet kan in de wijk als het gaat om overlast, roken, vapen en vuurwerk. Maar ook welke boetebedragen daarmee gemoeid kunnen zijn.
De BOA’s gaan in de week van de presentaties dagelijks tijdens pauzes surveilleren en daarna met enige regelmaat.