Laatste Nieuws
In de vorige nieuwsbrief werd aangekondigd dat de blauwe briefjes (voor het melden van absenties) na de herfstvakantie niet meer gebruikt zullen worden. Het melden van absenties gaat vanaf nu via de website:
Hoe vult u het formulier in? Hier vindt u een handleiding.
Mocht het melden van absenties niet lukken, neem dan telefonisch contact op met de school: 013 5812066. Ziekmeldingen gaan nog steeds via de Magister app.
Ondanks dat de kleedkamers in de Drieburcht op slot gaan, willen we u erop attenderen dat de leerlingen zelf verantwoordelijk zijn voor hun spullen. De kleedkamers gaan regelmatig toch open door schoonmakers of leerlingen die naar de wc gaan, etc. Leerlingen kunnen waardevolle spullen op school laten, of eventueel in een kluisje stoppen bij de Drieburcht. Kluisjes zijn aanwezig op de gang bij zaal 3 en in zaal 1 zelf.
Daarnaast worden er wekelijks fietsen gestolen die los voor de Drieburcht staan. Zorg dus dat de fiets in de beveiligde fietsenstalling staat (zijkant van de Bristol) of vaststaat aan een hekje/poortje. Leerlingen zijn hier ook over geïnformeerd en moglijk kunt u dit thuis nogmaals bespreken.
Omdat we graag wat aan onze zichtbaarheid als (O)MR willen doen voor u als ouder(s)/verzorger(s), hebben we ons voorgenomen wat vaker iets te delen over waar we ons zoal mee bezig houden. Vandaar dit stukje in de oudernieuwsbrief.
Laat ik beginnen met mezelf voor te stellen voor wie mij nog niet kent. Mijn naam is Reinou Kieboom, moeder van een dochter in 4 VWO. Ik zit sinds begin 2021 in de MR, en heb in de loop van dat jaar tevens de rol van voorzitter van de MR op me genomen. Dit nieuwe schooljaar zijn we gestart met een nieuw ouder-lid in ons midden, Enrico Meeuwsen, welkom! We hebben er als ouder-geleding van de MR veel zin in om ons komend schooljaar weer volop in te zetten voor het belang van de leerlingen en hun ouder(s)/verzorger(s).
En de kop is er af, het nieuwe schooljaar is zoals altijd pittig begonnen! Voordat de stukken op 1 oktober bij de inspectie kunnen worden ingediend moet de MR namelijk akkoord geven aan een aantal belangrijke zaken, zoals de PTA’s (programma’s van toetsing en afsluiting), het examenreglement (wat onder meer regelt wanneer een leerling is gezakt/geslaagd en hoe de gang van zaken is rond de examens) en last but not least de meerjarenbegroting van de school.
Enrico had zich al meteen goed verdiept in de soms taaie kost van bovengenoemde onderwerpen. Samen met de leerling- en de personeelsgeleding van de MR hebben we veel tijd gestoken in het beoordelen van genoemde stukken en in het aangeven van knelpunten dan wel het doen van verbetervoorstellen. Het was voor zowel de MR als de schoolleiding en voor alle experts van de school een hectische tijd om alles voor 1 oktober af te krijgen, maar het resultaat mag er zijn. Er liggen nu PTA’s waarin wel/niet herkansbaarheid van toetsen goed is afgewogen, goed gekeken is naar de spreiding van toetsen en waarin de leerstof voor de leerlingen duidelijk is aangegeven. Ook hebben we verbeteringen kunnen voorstellen in het examenreglement en de begroting.
Heeft u vragen voor ons als ouder-geleding in de MR, stel ze dan gerust! Dat kan via
Met vriendelijke groet,
Reinou.
Ik ben Lotte uit 5 havo en ik ben momenteel bezig met mijn meesterproef (profielwerkstuk). Hiervoor doe ik onderzoek naar schooltijden en het verbeteren daarvan. Zo om in de toekomst ons onderwijs te verbeteren door schooltijden aan te passen.
Door middel van een enquête van ongeveer 5 minuten zou ik uw mening willen weten omtrent schooltijden en roosters, zodat ik ook uw mening mee kan nemen in mijn resultaten. Ik zou erg geholpen zijn als u deze enquête zou willen invullen.
Link: https://forms.gle/eGuq7jLGTaSkqKCu7
Alvast bedankt voor uw medewerking!
Het zal u niet ontgaan zijn dat de gebeurtenissen in de Palestijnse gebieden en Israël ook de gemoederen in onze samenleving sterk bezighouden en zowel zichtbaar als onzichtbaar hun weg naar de scholen vinden.
U zult mogelijk thuis ook in gesprek zijn over dit moeilijke en beladen thema. Daarom delen we ons beleid met u zodat u weet hoe wij op DNS hiermee omgaan. We delen dit beleid vrijdag aanstaande ook met onze leerlingen in de leerlingen nieuwsbrief.
Hoe gaan we op DNS om met maatschappelijk beladen thema’s?
Uitgangspunten
In het geval dat zich grote maatschappelijke gebeurtenissen voordoen: handelen we op DNS conform onderstaande uitgangspunten.
Vrijheid van meningsuiting binnen een vreedzame context.
Het is een verworvenheid dat we het in Nederland hartgrondig met elkaar oneens kunnen en mogen zijn. Als school/onderwijsinstelling zijn wij een veilige, actieve oefenplaats waar leerlingen leren hoe je het vreedzaam met elkaar oneens kunt zijn.
Het open gesprek binnen heldere kaders.
Wij vinden het belangrijk ruimte te bieden voor een open gesprek waarin leerlingen hun meningen en emoties kwijt kunnen, maar waar indien nodig ook duidelijk tegenwicht en begrenzing wordt geboden om zo democratisch burgerschap bij leerlingen te stimuleren. We grijpen altijd in bij antisemitisme en Holocaustontkenning, moslimhaat, racisme, discriminatie en de vergoelijking van geweld en voeren hier het gesprek over met onze leerlingen.
Meningen en emoties scheiden van gedrag ten aanzien van bepaalde groepen.
We scheiden meningen, bevlogenheid en woede over politieke beslissingen van de attitude ten opzichte van groepen. We maken onderscheid tussen het oneens zijn met ideeën en jezelf discriminerend uiten over groepen of personen. We hebben oog voor minderheidsstandpunten en -groepen.
We kiezen voor positieve confrontatie en normeren. Gaat dat niet meer, dan zoeken we hulp.
We besteden aandacht aan het leren herkennen van haat, racisme, geweldsverheerlijking en antidemocratisch gedachtegoed.
We realiseren ons dat onrust en conflict niet de enige indicatoren zijn die om alertheid vragen. We zijn ook alert op problematische opvattingen die om normeren en gesprek vragen, zonder dat er een direct conflict mee gepaard gaat. Ook dan gaan we het gesprek aan.
Valkuilen: wat doen we niet?
Mochten er onverhoopt toch gevoelens van onveiligheid zijn bij wie dan ook, dan getuigt het van moed en lef als signalen van onveiligheid gemeld worden. In dat geval kan zowel de leerling als diens ouder/verzorger, contact opnemen met de persoonlijk coach van de leerling, een van de andere teamleden van het onderwijsteam of met een van de vertrouwenspersonen van de school.
Na een melding zal altijd een onderzoek ingesteld worden en richting betrokkenen altijd transparant en duidelijk gecommuniceerd worden. Hierbij zal niet alleen afgegaan worden op meldingen, maar ook actieve uitvraag gedaan worden over hoe (op positieve wijze) lastige situaties zijn opgelost en welke kwesties nog spelen.
Laatste nieuws AP-teams (onderbouw)
Aankomende week is de decaan in de klas bij havo/vwo leerjaar 3 om aandacht te geven voor de profielkeuze. De komende maanden besteden we in de mentorlessen uitgebreid aandacht aan deze keuze en de gevolgen die deze heeft in de bovenbouw en eventueel voor de toekomstige studie. Op de site van De Nieuwste School vindt u de keuzeformulieren: https://www.denieuwsteschool.nl/op-de-nieuwste-school/profielkeuze-en-studiekeuze/. Belangrijk dat u hierover thuis in gesprek gaat met uw kind.
Laatste nieuws EP-teams (bovenbouw)
De aankomende weken zijn de open dagen van hogescholen en universiteiten. Hier vindt u het overzicht van de data waarop deze voorlichtingen plaatsvinden met daarin links naar de site van de onderwijsinstelling. Wij adviseren het bezoek van open dagen om een goed beeld te krijgen van verschillende opleidingen en scholen. We hebben hier tijdens de mentorlessen aandacht aan besteed om leerlingen te motiveren hier gebruik van te maken.
Tijdens deze oriëntatie roept dit bij eindexamenleerlingen die vaak al verder zijn in het keuzeproces ook vragen op rondom de studiefinanciering. In de les hebben we het hier uitgebreid over gehad. Op de site van DUO (https://duo.nl/particulier/studiefinanciering/waar-bestaat-het-uit.jsp) vindt u alle informatie hierover. Mocht u over het bovenstaande vragen hebben dan kunt u terecht bij de mentor van het onderwijsteam.