Jaarverslag

In het jaarverslag blikken we terug op het afgelopen jaar.

Jaarverslag 2024

Verwondering brengt je verder!

DNS is op meerdere fronten in beweging met als doel de transitie te maken naar toekomstbestendig onderwijs. Er is ingezet op de bevordering van kansengelijkheid, basisvaardigheden, het doen van onderzoek, de inrichting van de arbeidsorganisatie en de realisatie van een passend gebouw.

De organisatie in ontwikkeling
De transformatie naar een teamgecentreerde arbeidsorganisatie (TAO) is een bewuste en beargumenteerde keuze geweest. De ontwikkeling van de leerling centraal stellen betekent de arbeidsorganisatie veranderen. Typerend aan een TAO is dat een team van 7-9 experts en mentoren in gezamenlijkheid verantwoordelijk is voor de gehele ontwikkeling van een groep leerlingen gedurende twee tot drie jaar. Het doel hiervan is dat experts en mentoren niet alleen een beeld krijgen van de ontwikkeling van de leerling voor hun eigen vak maar ook van de totale ontwikkeling van de leerling. Hierdoor wordt het beter mogelijk langjarig de leerling te begeleiden in diens volledige ontwikkelproces. In 2024 zijn teams geschoold in samenwerking en ontwikkeling van een feedbackcultuur. De medewerkerstevredenheid is flink gestegen. De scores op bevlogenheid en sociale veiligheid zijn hoog.

Onderwijs in transitie naar de toekomst
Op DNS zitten leerlingen in brede heterogene brugklassen waar alle ze minimaal twee jaar de tijd krijgen om zich te ontwikkelen en te laten zien waar ze staan. Onderwijsonderzoek heeft aangetoond dat kinderen het best leren wanneer het stellen van hoge verwachtingen aan leerlingen gepaard gaat met goede inhoudelijke feedback. Deze feedback moet verbonden zijn aan informatie over wat te doen om zich te ontwikkelen (feedforward) en welk concreet gedrag daarbij hoort (feedup). Leerlingen krijgen inhoudelijke feedback op hun vorderingen aan de hand van heldere succescriteria. Deze succescriteria zijn helder geformuleerd in concreet waarneembaar gedrag en zorgen ervoor dat de leerling weet waar hij/zij naartoe werkt. Hierover vinden periodiek gesprekken met de leerlingen en hun ouders plaats. Om ouders ook mee te nemen in deze andere wijze van benaderen (want veel ouders zijn gewend aan het geven van cijfers) werkt de school met een digitaal platform, Feedbackfolio, waarin de ontwikkeling zichtbaar gemaakt wordt en elke periode per leergebied/gereedschapsvak een niveau-inschatting wordt gegeven (mavo/havo/vwo).
In 2024 is de school gaan werken met een ouderaccount naast het leerlingenaccount. Ouders worden de eerste ouderavond meteen geïnformeerd over het hoe en waarom van de werkwijze.
In 2024 is de school begonnen met het vertalen en doorvoeren van bovenstaande ontwikkelingen naar de bovenbouw. Een ontwikkelgroep die bestaat uit experts van de school denkt na over hoe formatief handelen in de bovenbouw vorm moet krijgen in de wijze waarop de school omgaat met het schoolexamen en de voorbereiding voor het eindexamen met als doel om ook in de bovenbouw meer vakoverstijgend te werken, de doorgaande ontwikkeling van de leerlingen meer centraal te stellen en ook hier formatief werken te realiseren.
Ook is de herziene leerlijn onderzoek in leerjaar 1 en 2 in schooljaar 23-24 geïmplementeerd.

Basisvaardigheden
De school heeft in 2024 fors ingezet op de versteviging van de basisvaardigheden. Zowel het taal- als rekenbeleid zijn aangescherpt en geïntensiveerd. Het plan: “iedere docent een taaldocent” waarmee bedoeld wordt dat alle docenten een aandeel leveren in het bevorderen van de taalvaardigheden van leerlingen, is opgestart. Burgerschapsvaardigheden maken onderdeel uit van alle onderwijsaanbod en voor het vmbo is de nieuwe leerweg verweven met burgerschapsdoelen. De school heeft een Erasmusaccreditatie voor internationalisering wat zich uit in veel uitwisselingen met andere Europese scholen en veel buitenschoolse activiteiten zijn gericht op burgerschapsontwikkeling. De school is in 2024 gestart met het opzetten van een leerlijn financiële educatie. Tot slot is in 2024 een start gemaakt met het beleid digitale vaardigheden.

Duurzaamheid
De school is lid van Eco-schools. Dat betekent dat leerlingen binnen de school nadenken over hoe de school duurzamer gemaakt kan worden en daarover met de schoolleiding in gesprek gaan. Dat heeft geleid tot de aanschaf van afvalbakken voor gescheiden afvalverzameling en het gesprek over meer duurzame voeding.
De leerlingen van eco-schools hadden een adviesstem in de opzet van het programma van Eisen en de selectie voor de architect voor het nieuwe gebouw.
Doordat het concept van de school erop is gericht dat kennis beklijft en dus niet vervliegt, ook wel “diepleren” genoemd, kan het onderwijs van DNS ook duurzaam genoemd worden.

(Regionale) samenwerking
In samenwerking met de Fontys Lerarenopleiding is een speciaal traject voor docenten Vaardigheden en Ontwikkeling gestart. Er is contact met OCW over de invoering van een docent met specifieke expertise op het terrein van de sociaal-emotionele ontwikkeling, de ontwikkeling van executieve vaardigheden, sociale vaardigheden en basisvaardigheden.
Daarnaast is de school gestart met het werken met een wetenschappelijke Adviesraad. Hierin zitten vier wetenschappers die fungeren als klankbord voor de school over de kwaliteit van het onderwijs.
De school werkt samen met diverse hogescholen en universiteiten. Zo participeert de school in het onderzoek van het Kohnstamminstituut in samenwerking met de UvA naar brede brugklassen, en in het onderzoek van Paradox van de Erasmusuniversiteit naar opvoedstijlen en mentale gezondheid. Ook heeft de school in 2024 meegewerkt aan een onderzoek naar de signalering van ondermijning.
Tot slot is de school gestart met een verkenning om in de bedrijfsvoering samen op te trekken met het Theresia- en Odulphuslyceum en het Mill Hill College.

Huisvesting
2024 is besteed aan het gereed maken van het programma van eisen voor het nieuwe gebouw en aan de wens om op korte termijn naar een tijdelijk gebouw te kunnen dat goed bereikbaar is. De opluchting was groot toen in november het gemeentelijk besluit viel dat de school vanaf de zomer tot aan de oplevering van het nieuwe pand naar de panden P4/P4+ van Fontys kan. De voorbereidingen voor de verhuizing zijn direct van start gegaan. Eveneens is in 2024 het bureau dat de school gaat begeleiden bij de bouw gekozen (ICS) en is de Europese aanbesteding voor de architect opgestart.

© 2025 denieuwsteschool.nl | Alle rechten voorbehouden | Cookies | Privacy