Zoals je weet is de gemeente Tilburg verantwoordelijk voor de huisvesting van alle scholen in Tilburg en dus ook voor de huisvesting van De Nieuwste School. Deze week heeft de gemeente besloten dat DNS met ingang van schooljaar 2025-2026 een tijdelijk schoolgebouw kan gaan betrekken. Dat tijdelijke gebouw ligt in onderwijsgebied Stappegoor, op het Fontys-terrein, en is zowel per fiets via veilige fietspaden goed bereikbaar als met het openbaar vervoer. We zijn daar erg blij mee omdat we na de zomer dus van start kunnen gaan in een ander tijdelijk gebouw dat in aanzienlijk betere staat verkeert dan ons huidige gebouw, en dat gemakkelijk passend te maken is voor ons onderwijs. De lessen Arts (die nu nog deels buiten de deur gegeven worden) kunnen in het tijdelijke gebouw gegeven worden en voor de lessen sport en bewegen gaan we een externe locatie gebruiken die (net als nu) op fietsafstand goed te bereiken is.
Voor wat betreft de nieuwbouwplannen lopen we op schema. Tot aan de herfstvakantie konden architecten reageren op de aanbesteding die op TenderNed gepubliceerd was. We vinden het erg fijn te merken dat er veel architectenbureaus interesse hebben in de opdracht om een fijn, mooi, passend en leefbaar gebouw te ontwerpen voor de school.
De eerste fase van de keuze voor een architect is geweest en begin januari gaat een vijftal bureaus zich nader presenteren voor een groep bestaande uit, leerlingen, medewerkers en directie van onze school. Uit deze presentaties wordt de architect gekozen die het ontwerp voor het gebouw zal gaan maken. Hoe dat eruit gaat zien weten we uiteraard pas als de architect het ontwerp gereed heeft. Wel is zeker dat de villa, de monumentale bomen en het koetshuis blijven staan.
Begin februari zal bekend zijn welke architect het nieuwe gebouw zal gaan ontwerpen.
De planning is dat we in de zomer van 2025 kunnen gaan starten met het bouwproces en dat we in de kerstvakantie van 2027 terug verhuizen naar de Sint Josephstraat in een prachtig eigentijds schoolgebouw dat helemaal past bij het onderwijskundige concept van DNS.