Op De Nieuwste School vinden veel wetenschappelijke onderzoeken plaats vanuit universiteiten.

Wetenschappelijk onderzoek op De Nieuwste School

DNS is een school die op een andere manier werkt dan de meeste andere scholen. Onze werkwijze wordt gekozen omdat uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat die manier van werken beter is voor de ontwikkeling van kinderen. Omdat ook wetenschappelijke inzichten veranderen gedurende de tijd, vinden we het van belang dat ons handelen zoveel mogelijk gemonitord wordt door wetenschappelijk onderzoek. De resultaten van deze onderzoeken leiden daar waar nodig tot bijstelling van ons beleid, vervolgonderzoek of tot bijstelling van ons professionele handelen.

Onderzoeken die nu lopen

Op dit moment zijn de volgende onderzoekers aan de school verbonden:

• Einde van schooljaar 23-24 hebben Danielle Braun en Ludo van der Gun van de Academie voor organisatiecultuur onderzoek gedaan naar generatieverschillen binnen het team en wat dat betekent voor de organisatiecultuur en het beleid. Dit onderzoek heeft belangrijke input gegeven aan ons HR-beleid. Zie ook deze video.
  • Sinds begin 2024 werken we samen met PARADOx Science, een onderzoeksteam van de Erasmusuniversiteit dat onderzoek doet naar opvoedingssteun. De resultaten van dit onderzoek geven ons input op ons pedagogisch handelen.
  • Bij het vak Duits wordt komend jaar in nauw overleg met Universiteit Utrecht een lessenreeks getest en geëvalueerd die zich richt op “(aan)sprekend literatuuronderwijs bij Duits”. Bij het traject gaat het niet alleen om het inzetten van lesmateriaal en de effecten van de didactiek op spreekprestaties van leerlingen, maar de expert Duits neemt ook deel aan een professionaliseringstraject. De hoofdonderzoeker (Jaron Toonen) komt ook langs op DNS om met leerlingen en docent in gesprek te gaan.
  • De Tilburg University doet onderzoek naar hoe leerlingen online met elkaar omgaan, zowel positief als negatief. Daarvoor komen onderzoekers in week 36 naar De Nieuwste School om in elke eerste en tweede klas een les uit te voeren, om die later te evalueren.
  • Het Kohnstamminstituut doet sinds schooljaar 22-23 diverse onderzoeken in opdracht van- en samen met collega’s van DNS. Zo zijn twee AP-collega’s de afgelopen twee schooljaren nauw betrokken geweest bij het ex-ante evaluatieonderzoek naar het advies ‘Later selecteren, beter differentiëren’ van de Onderwijsraad. Onderdelen uit het adviesrapport ‘Later selecteren, beter differentiëren’ zijn aanleiding geweest om te gaan werken in een Algemeen Profiel. Gedurende de komende schooljaren blijven we elkaar opzoeken om de mogelijkheden van leren in brede brugklassen te onderzoeken.We horen in oktober/november 2024 of we deel kunnen nemen aan een leertraject vanuit het Kohnstamminstituut i.s.m. de Universiteit van Amsterdam waarmee onderzoek gedaan wordt naar de inzet van heterogene en een verlengde brugklasperiodes tegen kansenongelijkheid. Daarbij ligt niet alleen de focus op óf de lengte en mate van heterogeniteit van de brugperiode een effect heeft op kansengelijkheid, schoolloopbaan en het cognitief en sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen, maar ook waarom. Hoe werkt dit en waarom is dit zo?
  • Het NRO (nationaal regieorgaan onderwijsonderzoek) heeft -middels een samenwerking met een onderzoeker van de Kennisrotonde- onderzoek gedaan naar het ‘observeren van het leren’ als instrument om te kunnen determineren gedurende de brede brugklasperiode. In dit onderzoek wordt gekeken of er, binnen of buiten Europa, vergelijkbare meetinstrumenten of observaties gebruikt worden als betrouwbare voorspellers van het niveau van een leerling. De opbrengst van dit onderzoek wordt eind september verwacht.
  • Sinds de start van schooljaar 24-25 werken we ook met een wetenschappelijke adviesraad. In deze raad zitten vier wetenschappers die sparringpartner zijn voor de schoolleiding over de vraag: doen we de goede dingen en doen we die op de juiste manier? Met deze wetenschappers gaan we 3-4 keer per schooljaar in gesprek over onder andere ons onderwijsconcept, onze didactiek, onze wijze van toetsen en het geven van feedback, onze pedagogiek, de wijze waarop we leerstof aanbieden. Leden van de wetenschappelijke adviesraad zijn:
    • Petra Poelmans (Lector motiverende leeromgevingen) Hogeschool Rotterdam
    • Marieke Meeuwisse (Professor inclusie en diversiteit) Erasmus Universiteit
    • Loes Keijsers (Professor opvoeding en mentale gezondheid van jongeren) Erasmus Universiteit
    • Anne van Leest (Assistent Professor kansengelijkheid, leerkrachtverwachtingen, determinatie en heterogene brede brugklassen, formatief handelen) Universiteit Utrecht

Wetenschappelijke adviesraad (WAR)

De Nieuwste School (DNS) wil haar professionele handelen toetsen aan wetenschappelijke inzichten. Daarom is in 2024 het initiatief genomen om een wetenschappelijke adviesraad (WAR) in te stellen voor De Nieuwste School. De schoolleiding heeft drie tot vier keer per jaar een bijeenkomst met de leden van de WAR waarin wetenschappers op het terrein van onderwijs en opvoeding zitting hebben. Vanuit hun wetenschappelijke inzichten gaan zij met de schoolleiding in gesprek over de wetenschappelijke onderbouwing van de uitgangspunten en professionele handelwijze van de school. In de WAR hebben wetenschappers met de volgende expertisegebieden zitting:

• Opvoeding en mentale gezondheid
  • Determinatie en brede brugklassen
  • Het stellen van hoge verwachtingen aan leerlingen: hoe doe je dat?
  • Inclusie en diversiteit
  • Motiverende leeromgevingen