Dyslexie protocol
Hier leest u alles over het beleid dat De Nieuwste School heeft ontwikkeld voor de leerlingen met dyslexie die onze school bezoeken. Om onze leerlingen met dyslexie op een goede manier de leerstof te laten doorlopen, maakt DNS bij het vorm geven van het dyslexiebeleid gebruik van de vierdeling uit het protocol Dyslexie Voortgezet Onderwijs (herziene versie, april 2013) van het Steunpunt Dyslexie. Belangrijkste uitgangspunt binnen het beleid is dat de leerling zelf aangeeft, welke hulp voor hem het best passend is en op welk moment. Natuurlijk altijd in overleg met ouders en docenten.
Men spreekt van dyslexie wanneer de automatisering van woordidentificatie (lezen) en/of schriftbeeldvorming (spellen) zich niet, dan wel onvolledig of zeer moeizaam ontwikkelt. (Protocol dyslexie VO).
Er is een groot verschil tussen het hebben van een ‘gewoon’ lees/spellingsprobleem en dyslexie
De feiten over dyslexie
Dyslexie is meer dan lees en/of spellingsproblemen
Deze mogelijke gevolgen zijn direct te koppelen aan de problematiek in de talige gebieden van de hersenen. ok zijn er problemen mogelijk op sociaal gebied:
Zie verder